Przejdź do głównej zawartości

Mecz o mistrzostwo świata w szachach Carlsen - Karjakin. Czy to powtórka z czasów "zimnej wojny"?


W czasie istnienia Związku Radzieckiego sprawą polityczną było utrzymanie dla Rosjan tytułu Mistrza Świata w szachach
Triumf ludzi radzieckich miał udowadniać tezę, że dzięki jedynemu słusznemu systemowi - intelektualnie Rosjanie stoją wyżej niż przedstawiciele "zgniłego Zachodu".

Hegemonię szachistów z ZSRR przerwał w słynnym meczu Spasski-Fischer niesforny Amerykanin.
A potem, kiedy Anatoli Karpow bronił tytułu przeciw dysydentowi Korcznojowi, w mecz zaangażowała się cała machina państwowa.

Wydaje się, że w listopadzie będziemy mieli powtórkę, jak żywo przypominającą mecze z czasów "zimnej wojny".
Magnus Carlsen, reprezentant demokratycznej Europy będzie bronił tytułu w meczu z Siergiejem Karjakinem, symbolem polityki Putina.

Zwycięstwo Karjakina, byłoby dla Władimira Putina darem z niebios. Siergiej zmienił obywatelstwo (urodził się w Symferopolu na Ukrainie). Najpierw bardzo źle wypowiadał się o swojej starej ojczyźnie, a następnie bardzo jednoznacznie poparł rosyjską aneksję Krymu.
Wtedy stał się"pupilkiem" Putina. Zapewniono mu doskonałą opiekę trenerską, duże środki finansowe, które w odróżnieniu od innych czołowych szachistów świata, pozwalają skupić się wyłącznie na grze.


Ostatnio, do zespołu trenerskiego dokoptowany został Kramnik, co doskonale obrazuje ile znaczy dla Rosjan tytuł Mistrza Świata w szachach.

JS


Komentarze

  1. W meczu pretendentów kibicowałem Karjakinowi. Właśnie dlatego, żeby w meczu o mistrzostwo świata były emocje przypominające słynny mecz Spassky-Fischer.
    Ponieważ nie lubię Putina za jego politykę, to również nie darzę sympatią wszelkiego rodzaju jego pupilków!
    Zatem będzie się działo!
    Carlsen to mój faworyt, ale Karjakin pokazał w kilku partiach z meczu pretendentów (a szczególnie w ostatniej-decydującej), że potrafi zagrać momentami genialnie!
    No cóż...młody jest! Umysł wydajny!
    Będzie ciekawie!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download