Przejdź do głównej zawartości

Silnik szachowy UCI: Mobmat903d


=== MOBMAT Historia
MOBMAT gets it's name from MOBility and MATerial, arguably the two most dominant evaluation measurements. The first version of MOBMAT was written in the late 70’s as a result of reading chess programming articles in Byte magazine. The first MOBMAT could only look 1-ply ahead in it’s search and couldn’t play en passant moves. It, as it’s name suggested, did a root level evaluation of material balance and the mobility of the side to move and the material balance and  mobility of the opponent after each move was tried. Not very good. Still, it was entertaining for my office mates who could play chess. It was written in our mainframes terminal implementation of Basic and had an 8x8 board representation.

Over the decades, I played with various board representations, mainly as an intellectual challenge, but did graduate up to writing my code in C. I knew 8x8 was inefficient, had not heard of 0x88, and I bitboards seemed worthless on the 8/16-bit CPU’s on which i available to work on. I therefore put effort into 64 byte array board representation. I optimized it as much as I could and finally, after sitting on the shelf for a very long time, I rewrote MOBMAT in 2015 using the historical code I had archived. I was able to obtain a fairly good nodes per second rate but of course those pesky sliding pieces were a bottleneck, along with detecting in-check. But that version of MOBMAT combined all the modern search techniques that were previously alien to me, and combined with a transposition table, it played fairly decently. 

In the spring of 2016, I decided to bite the bullet and rewrote the entire application to use bitboards, which is what the current version uses.


=== MOBMAT informacje techiczne
MOBMAT is a personal project and still in development, and as a result, no source code is currently being made available at this time. 





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Debiuty szachowe dla początkujących - część pierwsza

Początkujący szachiści często nieudanie rozgrywają początkową fazę partii. Oczywiście trudności nie sprawiają same ruchy (bo ich nauczyć się nie sztuka) ale ich logika. Czegoż nie można zobaczyć w partii żółtodziobów: atak pionowy, miotanie się hetmanem po całej szachownicy, niefrasobliwość w obronie i osłabianie pozycji swojego króla. Jak należy grać aby uniknąć grubych błędów? Trzeba zapamiętać trzy magiczne słowa: pierwsze - centrum , drugie - mobilizacja , trzecie - bezpieczeństwo . Centrum Problem centrum zawsze zajmował szachistów w dawnych czasach. Uważano że ten, kto zajmie swoimi pionami centralne pola e4, d4, e5, d5 powinien szukać drogi do szybkiego zwycięstwa. Najlepiej przy pomocy taktyki. Współcześnie nie formuje się już tak kategorycznych ocen, ale pierwsza zasada debiutowała pozostaje niezmienna: najważniejsze w debiucie jest centrum . Dlatego trzeba dążyć do opanowania centrum swoimi pionkami i tak wyprowadzać figury, aby móc je atakować.  Partia Wł