Przejdź do głównej zawartości

Czy dziewczyny mogą dobrze grać w szachy?

Bardzo ciekawy tekst o walce ze stereotypami dotyczącymi płci w świecie szachów zamieścił The New Yorker.
Przyznam (B.S.), że przypomina mi to żartobliwy (czyżby?) artykuł przeczytany kiedyś tam w jednym z rosyjskich czasopism szachowych.



Opowieść w skrócie, bo nie pamiętam dokładnie. Dobra szachistka gra partię, ma skomplikowaną pozycję. Oto jej myśli:

" Dobrze stoję, teraz tylko przerzucić hetman na drugie skrzydło. Jak pójdę hetman na d4 to ona skoczkiem na d7 a ja... Szkoda że dziś nałożyłam czerwoną bluzkę, nie jest mi w niej dobrze.
Ale wróćmy do analizy. Hd4 to ona ... a może nie skoczkiem, bo coś tak się na mnie dziwnie patrzy. Czemu się tak patrzy. A już wiem, mówiłam fryzjerowi żeby mi zostawił grzywkę. I ten kolor, ni to rudy ni to blond. Nagadam mu jak znowu pójdę się strzyc.
No dobrze ale jeśli po ruchu hetmanem zagra wieżą a nie skoczkiem, to muszę zadbać o króla. Ale ten arcymistrz X jest przystojny, ciągle przystaje przy moim stole i się przygląda. Ciekawe czy interesuje go partia czy może ja?💗
Co? Czas mi się skończył, jaki czas panie sędzio? O rzeczywiście ..."

Opowieść oczywiście skrócona, bo myśli szachistki było więcej, ale tyle pozostało mi w pamięci. Opowiadanie oddaje panujący dawniej obraz szachistki której w głowie tylko strojenie się i zamążpójście.

A wracając do artykułu w The New YorkerJenny Schweitzer przedstawia perypetie swoich dwóch córek, które zapałały miłością do szachów.
Okazało się jednak, że spotykały się obie z seksistowską postawą którą można streścić w jednym zdaniu " nie będziesz dobrze grała w szachy bo jesteś dziewczyną".
Ciekawa jestem jakie Wy macie doświadczenia? 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download