Sposoby wykorzystania szachów w pracy pedagoga-psychologa szkolnego


Trzy lata temu Larisa Olegovna Krasilnikova, psycholog zatrudniona w Centrum Informacji i Wspierania Metodycznego Instytucji Edukacyjnych w Ałuszcie, opublikowała bardzo ciekawy artykuł "Способы использования шахмат в работе педагога-психолога в сфере образования

Sądzę, że warty, aby polscy nauczyciele zapoznali się z tym opracowaniem - naprawdę warto!

W artykule będącym opisem programu edukacyjnego „Magiczne szachy” znajdują się wskazówki jak indywidualnie udzielać wsparcia dzieciom w celu zmiany niepożądanych wzorców zachowań i uzyskania pozytywnych doświadczeń. Program wykorzystujący szachy jest skierowany bowiem do dzieci, które mają słabą motywację do nauki i / lub cierpią z powodu wcześniejszych zaniedbań.

Dlaczego szachy?
Być może kluczem jest jest właśnie sama definicja - dla dziecka (jego rodzica czy rówieśników) znacznie lepiej brzmi: Idę na lekcje szachów” niż "Idę na zajęcia wyrównawcze” (w domyśle bo mam trudności w nauce).
Ba, osoby grające w szachy wzbudzają szacunek i uznanie u rówieśników, a to może być dodatkową motywacją dla uczniów. Ponadto gra w szachy, jak wykazała w swoim artykule badaczka, wzmacnia pewność siebie u dziecka. Na dodatek, jak wszyscy wiemy, nauka szachów jest prawie bez kosztowa i nie wymaga żadnych szczególnych warunków.

Artykuł w j. rosyjskim  



Komentarze

Najpopularniejsze wpisy miesiąca

2 runda Mistrzostw Świata Juniorów w Brazylii, lekko nie jest

Wyniki pierwszej rundy Drużynowych Mistrzostw Polski (Ekstraliga 2024) w szachach. I kilka partii

Wyniki 6 rundy Szachowej Ekstraligi