Przejdź do głównej zawartości

Atak na pozycję roszady: punkt h7 (h2) - część 1

Król, który wykonał roszadę wydaje się być bezpieczny. Jego wieża weszła do gry a monarcha schował się za pionkami, Taka mała twierdza.

A jednak jest w tym wszystkim "pieta Achillesowa". Podatny na atak - punkt h7 (h2).

Na diagramie widać pozycję z partii Lukac-Stanko z zakończonego wczoraj Openu w Tatrzańskiej Łomnicy. Grający, mimo że szybko wygrał, to nie widział typowego uderzenia gońcem na pole h7.

W pozycji na szachownicy białe zagrały 13.He1?.
Wygrywało 13. G:h7+ K:h7 14.Sg5+ G:h5 15. H:h5+ Kg8 (Gh6 16.Wf6! 1-0) 16. G:g5 i z uwagi na groźbę Gf6 można się poddać.
Warto zapamiętać ten schemat ataku, bo pozycja jest powtarzalne. Grający z kolei czarnymi jeśli ma białego gońca "strzelającego" na h7 musi zawsze liczyć się z podobnym poświęceniem.

Na szczęście dla Romana Lukaca niewykorzystana okazja się nie zemściła i wygrał partię po 17 posunięciach.

Partia mi si� podoba�a (Fritz 15)
[Event "OPEN Tatry 2019, Tatranská Lomnica 28.9"] [Site "Tatranská Lomnica"] [Date "2019.09.29"] [Round "3.29"] [White "Lukac, Roman"] [Black "Stanko, Ivan"] [Result "1-0"] [ECO "B12"] [WhiteElo "2076"] [BlackElo "1848"] [PlyCount "33"] [EventDate "2019.09.28"] [EventRounds "9"] [EventCountry "SVK"] 1. e4 c6 2. d4 d5 3. f3 dxe4 4. fxe4 Nf6 5. e5 Nd5 6. Nf3 Bg4 7. h3 Bh5 8. Bd3 e6 9. O-O Be7 10. Nc3 Nxc3 11. bxc3 O-O 12. Rb1 Qc7 13. Qe1 (13. Bxh7+ Kxh7 14. Ng5+ Bxg5 15. Qxh5+) 13... c5 14. Qe4 Bg6 15. Qxb7 Qxb7 16. Rxb7 Nc6 17. Bb5 1-0


Komentarze

  1. Gracz rankingowo na poziomie I kategorii nie znał tego schematu.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download