Jak wygrać partię szachów grając korespondencyjnie? - część 4, Partia Jung - Skonieczna
To czwarta część mojego poradnika "Jak wygrać partię szachów grając korespondencyjnie?"
Kolejny przykład praktyczny, partia Reiner Jung - Barbara Skonieczna.
Wydaje mi się, że akurat ta partia została wygrana dzięki przygotowaniu debiutowemu pod konkretnego przeciwnika, zanim jeszcze został wykonany pierwszy ruch (napisałam o tym w części nr 2).
Przeglądając partie mojego kolegi z Niemiec zauważyłam, że w reakcji na obronę sycylijską gra on białymi wariant, który moim zdaniem daje pełne wyrównanie czarnym.
Po zobaczeniu na szachownicy ruchu 14. He2 - pomyślałam "pozycja jest do gry"! Co prawda czarne nie zakończyły rozwoju, ale dwa ich pionki które wkroczyły na teren przeciwnika w pełni to rekompensują.
A kiedy Reiner zagrał 16. Sd2 uznałam, że to białe mają problem a nie ja 😄
18. Sd3 - białe przestawiły w końcu tego skoczka, ale kilka temp to kosztowało. Białe muszą(!) koniecznie doprowadzić do f3-f4 bo inaczej nie mają jakiejś sensowej gry. Ale taki przełom trzeba dobrze przygotować.
24. f4 f6. No i w końcu poszło bo musiało, ale teraz już nie ma strachu dla czarnych. Możecie włączyć dowolny silnik, pokazuje lekką przewagę białych, ale ja nie zamieniłabym się na kolory, bo przecież pionek na d4. Jak cierń!
30. f:e5 f:e5. Pozycja się wyjaśniła. Białe zlikwidowały napięcie w centrum, ale (moim zdaniem) stoją już gorzej. No i jest obiekt do ataku - słaby pionek na a5.
35... G:a5. Pionek padł, białe zaczynają przejawiać aktywność, szukają gry, ale czarne łatwo parują jakiekolwiek groźby.
40. S:a5 - odpowiedzialna decyzja. Gdyby była to partia klasyczna, może czarne by się przestraszyły. Jednak korespondencyjnie da się wszystko policzyć.
45. c4 - te białe pionki wyglądają groźnie, ale wszystko się trzyma.
51. Sh7 - i po tym ruchu ginie pionek na g5, a nie widać jak białe mogą wzmocnić swój atak.
55. Wa6 biały król też nie może czuć się bezpiecznie.
58. W:e5 - zdobycie tego pionka to pyrrusowe zwycięstwo. Teraz czarne figury bez przeszkód wchodzą do ataku.
Cała partia:
Partia mi si� podoba�a (Fritz 17)
Kolejny przykład praktyczny, partia Reiner Jung - Barbara Skonieczna.
Wydaje mi się, że akurat ta partia została wygrana dzięki przygotowaniu debiutowemu pod konkretnego przeciwnika, zanim jeszcze został wykonany pierwszy ruch (napisałam o tym w części nr 2).
Przeglądając partie mojego kolegi z Niemiec zauważyłam, że w reakcji na obronę sycylijską gra on białymi wariant, który moim zdaniem daje pełne wyrównanie czarnym.
![]() |
Pozycja po 14.He2 |
A kiedy Reiner zagrał 16. Sd2 uznałam, że to białe mają problem a nie ja 😄
18. Sd3 - białe przestawiły w końcu tego skoczka, ale kilka temp to kosztowało. Białe muszą(!) koniecznie doprowadzić do f3-f4 bo inaczej nie mają jakiejś sensowej gry. Ale taki przełom trzeba dobrze przygotować.
24. f4 f6. No i w końcu poszło bo musiało, ale teraz już nie ma strachu dla czarnych. Możecie włączyć dowolny silnik, pokazuje lekką przewagę białych, ale ja nie zamieniłabym się na kolory, bo przecież pionek na d4. Jak cierń!
30. f:e5 f:e5. Pozycja się wyjaśniła. Białe zlikwidowały napięcie w centrum, ale (moim zdaniem) stoją już gorzej. No i jest obiekt do ataku - słaby pionek na a5.
35... G:a5. Pionek padł, białe zaczynają przejawiać aktywność, szukają gry, ale czarne łatwo parują jakiekolwiek groźby.
40. S:a5 - odpowiedzialna decyzja. Gdyby była to partia klasyczna, może czarne by się przestraszyły. Jednak korespondencyjnie da się wszystko policzyć.
45. c4 - te białe pionki wyglądają groźnie, ale wszystko się trzyma.
51. Sh7 - i po tym ruchu ginie pionek na g5, a nie widać jak białe mogą wzmocnić swój atak.
55. Wa6 biały król też nie może czuć się bezpiecznie.
58. W:e5 - zdobycie tego pionka to pyrrusowe zwycięstwo. Teraz czarne figury bez przeszkód wchodzą do ataku.
Cała partia:
Jung, Reiner2309–Skonieczna, Barbara23250–1BdF/Diamant/09 (GER)ICCF19.06.2018
1.e4 c5 2.f3 d6 3.d4 cxd4 4.xd4 f6 5.c3 a6 6.e3 e6 7.f3 b5 8.a4 b4 9.a2 e5 10.b3 d5 11.d2 d4 12.f2 d6 13.c4 a7 14.e2 h5 15.g3 c7 16.d2 e7 17.c1 f6 18.d3 e6 19.b3 0-0 20.0-0 bd7 21.xe6 xe6 22.c4 e8 23.f4 f6 24.ad1 h6 25.a5 b7 26.e1 b5 27.cb2 c7 28.d2 c8 29.c4 e8 30.fxe5 fxe5 31.b1 f8 32.db2 d6 33.xd6 xd6 34.c4 c7 35.f5 xa5 36.g4 e8 37.e2 d8 38.bf1 f8 39.h4 a5 40.xa5 d3 41.xd3 b6+ 42.h2 xa5 43.xb4 c8 44.xa5 xa5 45.c4 f6 46.f3 c6 47.g2 b4 48.g4 e8 49.h3 d2 50.g5 hxg5 51.hxg5 h7 52.d3 xg5 53.g2 f4 54.d5+ h8 55.h1 a6 56.f3 h6 57.b5 c8 58.xe5 f6 59.h4 d6 60.f5 d8 61.e5 d1 62.g2 d2+ 63.f2 c1 0–1
W 11 ruchu Hd2- to był błąd ,ja bym grał :
OdpowiedzUsuń11.exd5 Sxd5
12Gf2 Ge6
13.Gc4 Sc6
14.O-O to tylko jeden dużo lepszy wariant
marek.
Stąd też wybrałam ten wariant czarnymi, bo mój przeciwnik namiętnie grywa korespondencyjnie własnie 11.Hd2?.
Usuń