Przejdź do głównej zawartości

Mistrzostwa Polski w szachach 2019 - partia Mateusz Bartel - Igor Janik

Rozpoczynamy przegląd wybranych partii z Mistrzostw Polski w szachach 2019. Podkreślamy, że nie będziemy zajmować się wszystkimi, ale tymi grami które z naszego punktu widzenia są ciekawe.

W pierwszej rundzie wiele się działo, a my na pierwszy ogień wzięliśmy partię Mateusz Bartel - Igor Janik.
Dlaczego akurat oni?
Mateusz Bartel to doświadczenie, jest wielokrotnym Mistrzem Polski, uczestnikiem wielu turniejów. Ostatnio nie był w formie, ale wiadomo że grać w szachy potrafi i widzimy go w gronie faworytów.
Igor Janik dostał się do finału Mistrzostw Polski trochę z przypadku bo zwolniły się miejsca po kilku wyżej notowanych szachistach. No i nie ukrywajmy, to nasz sąsiad z Elbląga i chcemy zobaczyć jak mu pójdzie.

Trzeba przyznać, że w pierwszej partii Igora zjadła trema. Jeszcze jak była teoria (do 16 posunięcia było dobrze). Ale po 17. Wb1 nastąpiły pierwsze samodzielne posunięcia.



Pozycja jest równa, choć moim (J.S.) zdaniem goniec jest w takiej strukturze nieco lepszy od skoczka. Teraz aż prosi się scentralizować hetmana 17....Hd5. Czarne wykonują jednak dwa słabe ruchy:

17. ...Hb6?! 18. Gg5 Sc6? i ocena pozycji diametralnie zmieniła się na wygraną czarnych!



Na dodatek załamany przebiegiem partii Igor Janik ruchem 21. ... Wg8 podstawia mata w 4 posunięciach. Pozostawiamy czytelnikom przyjemność w znalezieniu tego rozstrzygnięcia.

Przebieg partii: 



Komentarze

  1. Hd5, skąd hetman kontroluje wiele pól na szachownicy i skąd może udać się w wielu kierunkach w zależności od rozwoju sytuacji, a następnie skoczek przed d7 na f6 celem wzmocnienia słabego skrzydła królewskiego czarnych. Nie wiem, co kryje się za posunięciem Hb6 - obrona pionka na b5 z potencjalnym szachem króla? Tak grają szachiści III kategorii (z całym szacunkiem dla nich, w tym dla mnie :-) )

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download