Przejdź do głównej zawartości

Fizjologia a szachy

Nie mają to być jakieś rozważania naukowe, w końcu jako zwykły magister (J.S.) nie pretenduję do wyższych stopni naukowych, będą to więc moje przemyślenia po lekturze.
Natknąłem się ostatnio na ciekawą tezę, że dwie fizjologiczne czynności życiowe przyczyniają się do dobrego podejmowania decyzji. Są to pusty żołądek i pełny pęcherz!

Co do pierwszego nie ma chyba żadnych wątpliwości. W wielu kulturach, krótki post był wskazany przed podjęciem ważnych decyzji. Potwierdzają to badania naukowe, które wykazały, że głodni uczestnicy przeprowadzanych doświadczeń podejmowali lepsze, choć nieraz bardziej ryzykowne decyzje niż ci dobrze nakarmieni. Z tego wniosek, że głód wiąże się z korzystnym podejmowaniem prawidłowych decyzji.
W jednym z podręczników do gry w szachy wydanym w średniowieczu w Skandynawii jest nawet sposób, jak (niesportowo) pomóc sobie w zwycięstwie w grze w szachy. Autor radzi, by przed partią podjąć swojego przeciwnika sutym i tłustym obiadem. Sukces przy szachownicy podobno zapewniony.
Jaki z tego wniosek dla szachisty: zawsze graj na pusty żołądek!


I teraz mniej zbadana, ale może rewolucyjna dla szachów metoda - granie przy pełnym pęcherzu.😁
Przeprowadzono eksperyment, w którym badani wypijali po 750 ml wody (może lepiej było postawić im po dwa piwa😀) i po 40 minutach przystępowali do rozwiązywania eksperymentalnego zadania. Okazywało się, że działali oni szybciej i dokładniej niż ci nie napojeni.
To co, wypróbujemy ten sposób np. przy najbliższym blitzu?


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download