Przejdź do głównej zawartości

1...g5 Carlsena, czyli nie róbcie sobie jaj!


I znowu jest o czym dyskutować. W turnieju Titled Tuesday Rauf Mamedov (prowadzący w turnieju) spotkał się z Magnusem Carlsenem. Zagrał 1. e4 i po odpowiedzi Norwega 1. ... g5 poddał partię!

Początkowo pojawiły się spekulacje, że Azer chciał "załatwić" Carlsena jego własną bronią (vide: partia z Niemannem). Jednak Mamedov przeciął te plotki i wyjaśnił, że nie chciał brać udziału w "przedstawieniu" Carlsena. 

" Skład turnieju jest silny, każdy przychodzi tu grać w szachy, ale jeśli Carlsen przyszedł się z nas śmiać, to beze mnie. Nie nadaję się do takiej zabawy i zdecydowanie nie chcę brać udziału w czymś takim."

Azer dodał jeszcze, że gdyby w czasach Karpowa czy Kasparowa przyszliby oni na turniej jako mistrzowie świata i zachowywali podobnie, dostali by w zęby.

Ale Rauf Mamedov, powiedział jeszcze coś, co bardzo do mnie (J.S.) przemawia:

Dlaczego tak zagrał? Wydaje mi się, że Carlsen "ubezpieczył" wynik. Jeśli Carlsen, Mistrz Świata nie wygra turnieju (a my przyzwyczailiśmy się do tego, że zawsze jest pierwszy) to nie wygrał z powodu tego, że grał 1... g5 czy 1.g4, a nie dlatego że jest słabszy.


Komentarze

  1. Nie slyszalem o tej dramie, dzieki za wyjasnienie

    OdpowiedzUsuń
  2. Rozumiem frustrację Mamedova na widok takiego rozpoczęcia partii ze strony Carlsena ale moim zdaniem wyjaśnienie motywacji Carlsena jest inne - Mamedov jest z jednej strony silnym arcymistrzem a z drugiej między nim a Carlsenem jest stosunkowo duża różnica w rankingu. Granie czegoś standardowego/solidniejszego przez Carlsena w takiej sytuacji powoduje że Carlsen ma prawie zerowe szanse na przegranie, bardzo duże na remis i jakąś szansę na wygraną natomiast granie czegoś "szalonego" bardzo zmniejsza prawdopodobieństwo na remis i jednocześnie zwiększa mocno szansę na wygraną - na przegraną również ale jest ona mniejsza od szansy na wygraną biorąc pod uwagę że Mamedov od samego początku partii nie może polegać na swojej wiedzy debiutowej. Podsumowując Carlsen patrzy na Mamedova jak na przeciwnika którego w niestandardowej grze ma duże szanse pokonać i dlatego troszke ryzykuje bo woli wygraną niż remis.
    W tym kontekście poddanie partii przez Mamedova można wytłumaczyć strachem przed przegraną bo przegranie z Carlsenem w takiej partii gdzie Carlsen gra na samym początku ruchy dające przewagę Mamedovi jest dla Mamedova ośmieszające a ewentualna wygrana Mamedova nie jest tak wartościowa bo przecież Carlsen go zlekceważył i grał celowo nieoptymalne ruchy - stąd frustracja i takie zachowanie Mamedova :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na turnieju na mojego Londona czarnym zagrał skoczkiem z b na bandę - też powinienem poddać partię?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download