Przejdź do głównej zawartości

Co tam się dzieje w Lublinie! Alicja Śliwicka wygrywa czarnymi z arcymistrzem Grzegorzem Nasutą

Alicja Śliwicka dziś zwycięska!

Aż mi kciuki zbielały od trzymania. Bardzo chciałam (B.S.), by Ala odbiła sobie dwie kolejne porażki. Po cichu liczyłam na remis, ale wygrana, z arcymistrzem, na dodatek czarnym?

Jak do tego doszło?
W klasycznej królewsko-indyjskiej białe wybrały spokojny wariant, w którym czarne przeprowadzają bardzo znany plan z manewrem Sh5-f4. Nie chcę poprawiać arcymistrza 😁, ale ja bym nie zagrała 12.G:f4. Moim zdaniem to błąd strategiczny, po którym czarne osiągnęły pełne wyrównanie. A po 18...g5 czarne mogły już liczyć na coś więcej niż remis!
Jednak o wyniku w końcu zadecydowały błędy i taktyka. W efekcie na szachownicy stanęły dwa białe hetmany a i tak wygrała czarna królowa 😀
Przebieg partii: 


Partia mi si� podoba�a (ChessBase Reader 2017)

[Event "XII Lublin Union Memorial 2020"] [Site "Lublin"] [Date "2020.11.07"] [Round "4.3"] [White "Nasuta, Grzegorz"] [Black "Sliwicka, Alicja"] [Result "0-1"] [ECO "E94"] [WhiteElo "2535"] [BlackElo "2311"] [Annotator "ChessBase"] [PlyCount "69"] [EventDate "2020.11.05"] [EventType "tourn"] [EventCountry "POL"] [SourceTitle "playchess.com"] [Source "ChessBase"] [SourceQuality "1"] [TimeControl "40/5400+30:900+30"] 1. d4 {[%emt 0:00:00]} Nf6 {[%emt 0:00:00]} 2. c4 {[%emt 0:00:00]} d6 {[%emt 0: 00:10]} 3. Nc3 {[%emt 0:00:00]} Nbd7 {[%emt 0:00:18]} 4. e4 {[%emt 0:00:05]} e5 {[%emt 0:00:14]} 5. Nf3 {[%emt 0:00:09]} g6 {[%emt 0:00:29]} 6. Be2 {[%emt 0: 00:19]} Bg7 {[%emt 0:00:10]} 7. O-O {[%emt 0:00:34]} O-O {[%emt 0:00:14]} 8. Qc2 {[%emt 0:00:28]} Nh5 {[%emt 0:01:18]} 9. Rd1 {[%emt 0:03:23]} Nf4 {[%emt 0: 03:21]} 10. Bf1 {[%emt 0:12:50]} c5 {[%emt 0:00:14]} 11. d5 {[%emt 0:32:45]} Nf6 {[%emt 0:00:13]} 12. Bxf4 {[%emt 0:20:31]} exf4 {[%emt 0:00:21]} 13. e5 { [%emt 0:00:03]} Ne8 {[%emt 0:05:43]} 14. Qe4 {[%emt 0:06:20]} Bg4 {[%emt 0:34: 47]} 15. exd6 {[%emt 0:13:55]} Qf6 {[%emt 0:04:19]} 16. h3 {[%emt 0:00:39]} Nxd6 {[%emt 0:02:08]} 17. Qd3 {[%emt 0:00:04]} Bf5 {[%emt 0:01:36]} 18. Qd2 { [%emt 0:00:10]} g5 {[%emt 0:03:57]} 19. Nh2 {[%emt 0:04:20]} Rfe8 {[%emt 0:08: 11]} 20. Re1 {[%emt 0:00:27]} Ne4 {[%emt 0:10:37]} 21. Nxe4 {[%emt 0:00:06]} Bxe4 {[%emt 0:00:29]} 22. Re2 {[%emt 0:01:45]} Bg6 {[%emt 0:02:45]} 23. Rxe8+ { [%emt 0:01:30]} Rxe8 {[%emt 0:00:06]} 24. Re1 {[%emt 0:00:07]} Rxe1 {[%emt 0: 05:25]} 25. Qxe1 {[%emt 0:00:01]} Qd8 {[%emt 0:00:22]} 26. Qd2 {[%emt 0:00:55]} Qd6 {[%emt 0:01:57]} 27. Bd3 {[%emt 0:01:05]} h5 {[%emt 0:04:59]} 28. Bxg6 { [%emt 0:00:26]} Qxg6 {[%emt 0:02:09]} 29. d6 {[%emt 0:00:31]} Bd4 {[%emt 0:05: 45]} 30. Nf3 {[%emt 0:00:57]} g4 {[%emt 0:01:23]} 31. d7 {[%emt 0:00:31]} gxf3 {[%emt 0:00:30]} 32. d8=Q+ {[%emt 0:00:07]} Kh7 {[%emt 0:00:10]} 33. g4 fxg3 34. Q8g5 gxf2+ 35. Kf1 0-1

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Debiuty szachowe dla początkujących - część pierwsza

Początkujący szachiści często nieudanie rozgrywają początkową fazę partii. Oczywiście trudności nie sprawiają same ruchy (bo ich nauczyć się nie sztuka) ale ich logika. Czegoż nie można zobaczyć w partii żółtodziobów: atak pionowy, miotanie się hetmanem po całej szachownicy, niefrasobliwość w obronie i osłabianie pozycji swojego króla. Jak należy grać aby uniknąć grubych błędów? Trzeba zapamiętać trzy magiczne słowa: pierwsze - centrum , drugie - mobilizacja , trzecie - bezpieczeństwo . Centrum Problem centrum zawsze zajmował szachistów w dawnych czasach. Uważano że ten, kto zajmie swoimi pionami centralne pola e4, d4, e5, d5 powinien szukać drogi do szybkiego zwycięstwa. Najlepiej przy pomocy taktyki. Współcześnie nie formuje się już tak kategorycznych ocen, ale pierwsza zasada debiutowała pozostaje niezmienna: najważniejsze w debiucie jest centrum . Dlatego trzeba dążyć do opanowania centrum swoimi pionkami i tak wyprowadzać figury, aby móc je atakować.  Partia Wł