Przejdź do głównej zawartości

O Mistrzostwach po mistrzostwach - kobiety

Trochę czasu zajęło mi zbieranie się do podsumowania Mistrzostw Polski kobiet w szachach 2021. Ale może to i dobrze, bo poczytałam sobie opinie innych, bardziej obeznanych w temacie fachowców, wypowiedzi samych zawodniczek, prezesa, komentatorów itd.


1. Klaudia Kulon.
Zasłużyła na złoty medal już w ubiegłym roku, ale nie będę już wracać do tematu. Mistrzostwo zasłużone, a wynik punktowy mógłby być nawet wyższy. Świeżo upieczona mistrzyni gra bardzo ciekawe szachy, często na granicy ryzyka a to się podoba kibicom. Gratulacje

2. Jolanta Zawadzka.
Po pierwszych dwóch partiach wydawało się, że jest nie do zatrzymania w walce o złoto. Przegrała jednak (chyba nieoczekiwanie) z Dworakowską i w bezpośrednim pojedynku z Klaudią Kulon. Lubiłam oglądać ją przy partii, widać jakie jest tam ogromne napięcie, jaka wola walki. Srebrny medal to na pewno sukces.

3. Karina Cyfka
Zawodniczka może cieszyć się z brązowego medalu, ale ubiegłoroczna mistrzyni przez startem liczyła chyba na więcej. Porażka z Alicją Śliwicką zweryfikowała oczekiwania i trzecie (dzielone) miejsce patrząc na przebieg turnieju nie jest złe.
Moim zdaniem Karina gra najbardziej "ułożone" szachy, ale czasem potrafi popełnić dość prosty błąd.


4. Joanna Majdan
Czwarte miejsce jest najbardziej pechowe dla każdego sportowca, tym bardziej że to czwarte dzielone i medal "przegrany" tylko gorszą wartościowością. Joanna zaczęła turniej z przytupem 4 pkt. z 4 partii a potem w kolejnych 4 partiach zdobyła tylko połóweczkę. Dobra gra Joanny Majdan była przeplatana słabymi posunięciami, co skutkowało gubieniem punktów.

5. Iweta Rajlich
Potrafiła tracić punkty z "dołami" tabeli a napędzić stracha najlepszym. Widać, że Iweta to nadal klasa, ale chyba ma obecnie za mało do czynienia z szachami na najwyższym poziomie. Piąte miejsce nie jest złe, ale na pewno liczyła na medal.

6. Monika Soćko
Może nie fatalny, ale z pewnością bardzo zły turniej w wykonaniu naszej liderki. Moim zdaniem Monika Soćko to zawodniczka typowo "startowa" im więcej gra tym lepiej jej idzie. A tu ograniczenia, brak gry "na żywo" i w efekcie liczne przeoczenia, i wynik 50%. 

7. Joanna Dworakowska
Powrót do wielkich szachów po 8(?) latach. Moim zdaniem całkiem udany, bo na początku było widać zdenerwowanie i brak ogrania, ale potem poszło już dużo lepiej. I na dodatek najbardziej bezkompromisowa walka - zero remisów.

8. Julia Antolak
Byłam przekonana, że Julia Antolak włączy się do walki o medal. I początek to zapowiadał. Niestety przyszły gorsze momenty, gubienie punktów i w efekcie zaledwie 8 miejsce. To na pewno poniżej oczekiwań zawodniczki.

9. Michalina Rudzińska.
Absolutna debiutantka która potrafiła zremisować z Mistrzynią Polski Klaudią Kulon. Co ciekawe, jak prześledzicie partie Michaliny, to się przekonacie że potrafiła ustawiać bardzo dobre pozycje. Niestety dobre ruchy przeplatały się z podstawkami i w efekcie odległa lokata. Teraz czas na naukę i jeszcze będzie dobrze.

10. Alicja Śliwicka.
Dla mnie jej ostatnia pozycja to duże zaskoczenie, byłam przekonana że zawlaczy o coś więcej. Jedynie z czego może się cieszyć, to fakt że "ustawiła" podium wygrywając partię z Kariną Cyfką.     

I to tyle moich przemyśleń, o mężczyznach napisze już mój mąż.
B.S.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download