Przejdź do głównej zawartości

Pięć rad dla zaczynających grę w szachy




Przedstawiamy pięć rad dla dzieci, które chcą nauczyć się grać w szachy. Mamy nadzieję że się Wam przydadzą w drodze do szachowego mistrzostwa.

Zacznij od podstaw.
Zaczynamy od nauki podstawowych zasad gry. Uczymy poruszać się poszczególnymi figurami. Omawiamy cele gry, wspominamy o otwarciach, grze środkowej i końcówkach. Nie bójmy się od razu uczyć trudniejszych rzeczy. Jeśli od razu powiemy jak wygląda np. bicie w przelocie - dziecko szybko to zrozumie. 

Regularne ćwiczenia.
Nauka gry w szachy wymaga systematyczności. Powinniśmy ćwiczyć szachy codziennie lub co najmniej kilka razy w tygodniu. Zauważyłem (J.S.) że dzieci grające regularnie w szachy nauczyły się w szybkim czasie doskonale organizować sobie czas na trening.

Analiza swoich partii.
To podstawowa sprawa w treningu. Najlepiej analizować swoje partie z trenerem lub silniejszym szachistą. Jeśli nie ma takich możliwości, można to robić samemu, zaraz po zakończeniu gry. Przeanalizuj partię, zastanów się, co zrobiłeś dobrze i co można było zrobić lepiej. To pomoże w unikaniu tych samych błędów w przyszłości.
Uwaga, moim zdaniem (J.S.) analiza z komputerem na początku swojej przygody z szachami bardziej szkodzi niż pomaga.  

Znajdź partnera do gry.
Kolega czy koleżanka którzy chętnie będą z Tobą grać, to prawdziwy skarb. Graj dużo z innymi dziećmi lub dorosłymi bo to świetny sposób na rozwijanie swoich umiejętności i zdobywanie nowych doświadczeń. Możesz również korzystać z serwerów szachowych aby grać z innymi szachistami online.

Korzystaj z materiałów edukacyjnych.
Jest wiele książek, kursów online, aplikacji mobilnych i programów oferujących naukę szachów. Skorzystaj z tych zasobów, aby pogłębić swoją wiedzę i umiejętności.

Na koniec ważna uwaga: pamiętaj, że szachy to gra, która wymaga cierpliwości i wytrwałości. Nie spiesz się więc, a zobaczysz że nauka zaprocentuje za jakiś czas!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download