Przejdź do głównej zawartości

50 lat temu rozegrano Mecz Szachowy: ZSRR - Reszta Świata

Ależ to był mecz!
Do Belgradu udało się ściągnąć szachowe gwiazdy z całego świata z Robertem Fischerem na czele.
Powiedziałem z Fischerem na czele?
No tak, ale o dziwo amerykańska gwiazda (nie bez problemów) ustąpiła miejsca na pierwszej szachownicy Duńczykowi, Bentowi Larsenowi.

Zespół Reszty Świata zagrał w składzie (w/g kolejności na deskach):
Bent Larsen,
Robert Fischer,
Lajos Portisch,
Vlastimil Hort,
Svetozar Gligoric,
Samuel Reshevsky,
Wolfgang Uhlmann,
Milan Matulovic,
Mieczysław Najdorf,
Borislav Ivkov.
Rezerwowymi byli Fridrik Olafsson i Klaus Viktor Darga.
Petarda!

Ale jeszcze więcej gwiazd było w drużynie ZSRR:
Boris Spassky,
Tigran Petrosian,
Viktor Korchnoi,
Lew Polugaevsky,
Efim Geller,
Vasily Smyslov,
Mark Taimanov,
Michaił Botvinnik,
Michaił Tal,
Paul Keres.
Rezerwowi to Leonid Stein i David Bronstein .
Mecz minimalnie wygrali "ludzie radzieccy" 20,5 - 19,5.


 SzZwiązek RadzieckiReszta świataIIIIIIIV Wynik
1Borys Spasski
Leonid Stein
Bent Larsen
Bent Larsen
½1 - 00 - 1
0 - 1
1½ - 2½
2Tigran PetrosjanBobby Fischer0 - 10 - 1½½1 - 3
3Wiktor KorcznojLajos Portisch½½0 - 1½1½ - 2½
4Lew PoługajewskiVlastimil Hort0 - 1½½½1½ - 2½
5Jefim GellerSvetozar Gligorić1 - 0½½½2½ - 1½
6Wasilij Smysłow
Wasilij Smysłow
Samuel Reshevsky
Fridrik Olafsson
½1 - 00 - 1
1 - 0
2½ - 1½
7Mark TajmanowWolfgang Uhlmann1 - 01 - 0½0 - 12½ - 1½
8Michaił BotwinnikMilan Matulović1 - 0½½½2½ - 1½
9Michaił TalMieczysław Najdorf½0 - 11 - 0½2 - 2
10Paul KeresBorislav Ivkov½1 - 0½1 - 03 - 1
5½ - 4½6 - 44 - 65 - 520½ - 19½

Filmik z tego wydarzenia:

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download