Przejdź do głównej zawartości

Debiuty szachowe dla początkujących - część druga

Mobilizacja 
Pod tym pojęciem rozumiemy szybkie rozwinięcie figur dla wybranego celu ataku w debiucie. Takim celem jest najczęściej centrum, dlatego druga zasada debiutowa brzmi:
szybka i pełna mobilizacja wszystkich sił w centrum jest wstępem do dalszej, dobrej gry. 
W początkowej fazie partii nie powinniśmy wykonywać bezcelowych ruchów, miotać się figurami z miejsca na miejsce, bez potrzeby wykonywać ruchy pionkami. Bardzo wiele partii przegrywa się z powodu niestosowania się do tych zasad. 


Paul Morphy, by Winslow Homer - Public Domain
Jako przykład ilustrujący jak ważna jest mobilizacja sił polecam przejrzeć partię w której Paul Morphy grał białymi z amatorem. Aby wyrównać szanse, mistrz zdjął z szachownicy wieżę z a1.

Partia mi si� podoba�a (Fritz 15)
[Event "?"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Morphy, Pal"] [Black "NN"] [Result "1-0"] [Annotator "Doe,John"] [SetUp "1"] [FEN "rnbqkbnr/pppppppp/8/8/8/8/PPPPPPPP/1NBQKBNR w Kkq - 0 1"] [PlyCount "35"] [SourceVersionDate "2020.03.21"] 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Bc5 4. b4 {Ten ruch po raz pierwszy zagral w 1824 roku amerykanski marynarz, kapitan Evansm i od tej pory debiut ten jest nazywany Gambitem Evansa} Bxb4 5. c3 Ba5 6. d4 exd4 7. O-O {Idea gambitu polega na tym, aby szybko opanowac centrum pionkami i figurami i nie pozwolic czarnym na zrobienie roszady} Nf6 8. Ba3 Bb6 $2 {lepsze d6} 9. Qb3 d5 10. exd5 Na5 11. Re1+ Be6 12. dxe6 Nxb3 13. exf7+ Kd7 14. Be6+ Kc6 15. Ne5+ Kb5 16. Bc4+ Ka5 17. Bb4+ Ka4 18. axb3# 1-0

To jest druga część artykułu. Część pierwsza - tutaj

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download