Przejdź do głównej zawartości

Szachy romantyczne w dobie komputerów - czyli jak oceniany jest Gambit Muzio


Gambit Muzio powstaje po następujących ruchach: 1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Nf3 g5 4.Bc4 g4 5.0-0 gxf3 6.Qxf3 Qf6 7.e5 Qxe5 8.Bxf7+ Kxf7 9.d4 Qxd4+ 10.Be3 Qf6 11.Bxf4 Ne7 ?

Romantyczna pozycja w której białe poświęcają aż dwie figury otrzymując w zamian?
No właśnie co: przewagę w rozwoju? Silny atak? A może przewagę psychologiczną?

Przyjrzyjmy się zatem analizie najlepszych silników, które dają ocenę wariantu po 30 minutowym namyśle:

Fire: 12.Sc3 -0,22,
Stockfish: 12.Sc3 -0,23
Komodo: 12.Sc3 -0,87
Critter 1.6a: 12.Sc3 0.00
DeepRybka: 12.Sc3 -0.18
Gull 3.0: 12.Sc3 -0.29
Houdini: 12.Sc3 -0,48
Strelka 6: 12.Sc3 -0,87

Jak widać, analizowana kontynuacja ma wszędzie ocenę korzystną dla czarnych. 

W dawnych czasach przedkomputerowych taką pozycję trudno było grać czarnymi. Obecnie nie gra się już powyższego wariantu białymi w grze korespondencyjnej, nie widziałem również dawno Gambitu Muzio granego tempem klasycznym.
Może on jednak przynieść sukces w partiach szybkich, gdzie przy ograniczonym czasie do namysłu grający czarnymi przeciwnik może się pogubić!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego wydajesz tyle pieniędzy by Twój syn grał w szachy?

Na jednym z szachowych blogów znalazłem (J.S.) ciekawą wypowiedź dotyczącą nauki gry w szachy, której autorem jest  Martin Wollf . Genialna diagnoza! Pewien przyjaciel zapytał mnie: -  Dlaczego inwestujesz tyle pieniędzy i własnego czasu, aby twój syn uczył się grać w szachy? Moja odpowiedź: Cóż, muszę przyznać się do winy:  nie płacę za to, żeby mój syn grał w szachy. Czy wiesz, dlaczego płacę? - Płacę, żeby mój syn nauczył się być zdyscyplinowany. - Płacę również za to, by mój syn mógł ćwiczyć swój umysł i rozwijać swoją kreatywność. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się radzić sobie z porażkami, z rozczarowaniami jeśli nie uda mu się osiągnąć tego, czego oczekiwał. - Płacę za mojego syna, aby nauczył się realizować swoje cele. - Płacę, aby moje dziecko zrozumiało, że aby osiągnąć mistrzostwo trzeba  ciężko pracować i trenować godzinami. I że sukces nie nastąpi z dnia na dzień. - Płacę za to, że mój syn nawiązał przyjaźnie na całe życie. - Płacę za mojego sy

Ognisko na szachownicy!

Nie wiem, czy młody mieszkaniec z Nowego Bytomia czytał książkę Aleksieja Szirowa " Ogień na szachownicy ". Jeśli znał, to wziął tytuł zbyt dosłownie, bo bawiąc w Rudzie Śląskiej z nudów rozpalił ognisko na betonowej szachownicy. Na szczęście zauważył to  operator monitoringu i młodzieniec zapłacił mandat w wysokości 500 złotych. Tak, nieznajomość zasad gry w szachy  szkodzi :)  Informację o zdarzeniu zamieścił portal internetowy Ruda Śląska - TUTAJ .

Zeta Dva 0302 silnik szachowy pod winboard. Ukazała się nowa wersja!

Zeta Dva  - silnik szachowy pod winboard Autor: Srdja Matovic Ranking JCER=1997 Zeta Dva 0302 download